SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Bättre vägar med hjälp av autonom teknik

Semcon har i ett norskt innovationsprojekt kring framtidens vägbyggnad utvecklat och validerat en lösning för att göra en kompaktor självkörande.
Målet är att avlasta personal från svåra arbetsuppgifter, korta tiden för att bygga nya vägar och öka kvaliteten vilket ger vägarna längre livslängd.

Vid vägbyggnation är kompakteringen av ytlagren avgörande för att säkra hög kvalitet, vilket resulterar i säkrare vägar som håller längre.

– Det är ett arbete som kräver stor noggrannhet och erfarenhet, samtidigt som det utförs på ett avgränsat område. Det är perfekta förutsättningar för en autonom lösning, där en operatör kan styra flera maskiner som till exempel kan arbeta nattetid, säger Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge.

I projektet som norska Nya Veier (motsvarande Trafikverket) är initiativtagare till och som utförs av företaget AF Gruppen, ansvarar Semcon för att göra kompaktorn självkörande.

Arbetet bygger på ett kontrollsystem som är utvecklat av Yeti Snow Technology AS, samägt av Semcon, Husqvarna Group och Øveraasen. Systemet lämpar sig väl inom olika områden där drift och underhåll måste skötas på ett säkert sätt med hög precision och repeterbarhet. Tidigare användningsområden av systemet inkluderar snöröjning av landningsbanor och borstning av landningsljus på flygplatser.

– Det här är ett bra exempel på hur ny teknik skapar förutsättningar för effektiva och säkra lösningar för vägbyggnation i framtiden. I slutändan skapar det möjlighet till att bygga nya vägar både snabbare och mer kostnadseffektivt, säger Sebastian Kussel, ansvarig för teknik och utveckling på Nya Veier.

Fakta
Projektet har nu genomgått konceptvalidering och demonstrerats live på ett riktigt arbetsområde ”E39 Kristiansand Öst – Mandal vest”.
Nästa planerade steg i projektet är att i en driftsfas utföra uppgifter autonomt under begränsade förhållanden i slutet av 2020.
Vid vägbyggnation ska kompaktorn passera sex gånger över ytan med mindre än 20 cm överlappning. Med en autonom lösning fastställs färdrutten utifrån GPS-positionering för en optimal körning med maximal kvalitet.
Kompaktorn är av modellen HAMM H25i, maxhastighet är 12 km/h med en snitthastighet på 2-3 km/h under kompaktering.
Säkerheten utgörs idag av optiska sensorer, de känner av om någon person eller föremål är i närheten och stannar maskinen. En komplett lösning för säker anläggningskonstruktion färdigställs tills att systemet går i full drift.

Deltagare i forskningsprojektet är Nye Veier, AF Gruppen, SINTEF, HAMM och Semcon.

För mer information, vänligen kontakta:
Per Nilsson, kommunikations- och marknadschef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200 Email: per.nilsson@semcon.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-30
Åkerströms Björbo och Ovako ingår partnerskapAvkastning på över 200%
2024-04-29
Container Basic Store för invallning av fat och IBC Ljustorn med IO-link Hur mycket kostar 3D-utskrift? Familjeägt företag satsar långsiktigt och hållbartNyckelbakterie upptäckt
2024-04-26
Länken i framgångsrikt partnerskapIndustridatorers roll i tuffa driftmiljöerSkyddsslang ECOLINEMjölby en av orterna som får ny utbildningsformCognizants innovations­program Bluebolt
2024-04-25
Effektivisera städningen med en städrobot Använd vatten för att skära med precisionISCAR introducerar ny krymputrustningMöt EdmoLift på Elmia Produktionsmässor Vi ställer ut på Elmia Automation
2024-04-24
När konstant tryck och luftflöde är ett måste Elektronisk övervakning av luftkvalitén Från konstruktion till kund med Lännen AB Vandskæring A/S investerarVill du framtidssäkra din produktion?